Begin 2009 ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met Verzuim & Zo. Destijds was ik als P&O adviseur werkzaam bij Thuishulp Groningen en heb ik voor het eerst samengewerkt met de deskundigen vanuit de stal van Verzuim & Zo. Zij waren betrokken bij diverse projecten gerelateerd aan alle aspecten van verzuim. Van het bieden van verzuimcoaches en casemanagers, het vlot trekken van haperende en langdurige verzuimtrajecten, tot het instrueren van zorgmanagers en zorg coördinatoren. Ook de inzet van de arbeidsdeskundige verliep via Verzuim & Zo. Daarnaast werd beleidsmatig geadviseerd over welke vorm van verzuimbegeleiding het beste zou aansluiten bij de organisatie en werd er advies uitgebracht over welke arbodienst passend zou zijn. In de roerige jaren in thuiszorgland, waarbij sprake was van faillissementen en overnames bij de thuiszorgorganisaties in Groningen en omstreken, zaten er in het verzuimproces een groot aantal haken en ogen en was er sprake van een extreem hoog verzuimpercentage.
Daarnaast heeft Verzuim & Zo trainingen gegeven aan de aanwezige leidinggevenden om naast het opfrissen van de kennis van de Wet Verbetering Poortwachter ook uitleg te geven over de invoering van de AVG en de gevolgen op het verzuim.
In de loop van 2018 heeft het huidige verzuimbeleid zijn contouren gekregen en waren we inmiddels doorgegroeid naar een organisatie met meer dan 200 medewerkers. In het najaar van 2018 hebben wij als dank aan alle personeelsleden voor hun inzet, in samenwerking met meerdere partijen uit het netwerk van Verzuim & Zo, diverse workshops aangeboden gericht op duurzame inzetbaarheid, belastbaarheid en keuzes maken. Met name de sessie 'ontspanning' door een Zumba les door de 'arbeidsdeskundige' viel goed in de smaak. Eigenlijk zijn alle workshops door de medewerkers als zeer plezierig ervaren en zijn zeker voor de herhaling vatbaar! Ook weer op deze dag komt het verfrissende karakter van Verzuim & Zo goed naar voren!
Door inzet van o.a. de professionals van Verzuim & Zo kon er uiteindelijk een daling in het verzuimpercentage in gang gezet worden en kwam er ook een omslag in het besef bij het management van de organisaties dat verzuim niet alleen een kostenpost is, maar zeker ook een uitdaging waar positieve resultaten uit te halen zijn.
Na twee jaar van grote groei en werken aan de juiste voorwaarden en omstandigheden, komt de focus nu steeds meer op de preventie en bewustwording te liggen.
In september 2016 ben ik overgestapt naar Thuiszorg Comfort. Deze organisatie was bij aanvang een relatief kleine thuiszorgorganisatie met ca. 70 medewerkers in loondienst, maar met een grote groei ambitie. Binnen deze organisatie stond de verzuimbegeleiding in de kinderschoenen.
Er werd een standaard pakket afgenomen bij een landelijke arbodienst waar strikt volgens de Wet Verbetering Poortwachter richtlijnen werd gewerkt en vanuit de verzuimverzekering werd met name opgedragen welke stappen er in de begeleiding gedaan moesten worden.
Er was geen persoonlijke benadering en maatwerk voor onze organisatie mogelijk. Over eigen regie viel aanvankelijk helemaal niet te spreken.
Om de groei als organisatie mogelijk te maken is Verzuim & Zo gevraagd om het management te adviseren hoe het verzuimproces anders ingericht kon worden. Verzuim & Zo heeft vanuit hun netwerk voorstellen gedaan voor alternatieve arbodiensten die wél openstonden voor maatwerk en het eigen regie model. Ook heeft Verzuim & Zo bemiddeld in de keuze om te komen tot een andere verzuimverzekeraar. In januari 2018 zijn we overgestapt op het model ‘eigen bedrijfsarts’ en het inhuren van aanvullende diensten van Verzuim & Zo. We maakten gebruik van het grote netwerk deskundigen waarbij Verzuim & Zo advies geeft welke deskundige zij het beste bij onze organisatie zouden vinden passen. Uiteraard is er altijd ruimte voor onze eigen inbreng.
Het doel van de inzet bij Thuiszorg Comfort is zeker geslaagd. Van een gemiddeld verzuim in 2017 van boven de 10% is er op dit moment sprake van een gemiddeld verzuim van rond de 5%. Van de huidig langdurige zieken wordt het merendeel ingezet op aangepast werk zodra deze mogelijkheden er zijn.
Er is sprake van een constructieve samenwerking tussen Thuiszorg Comfort, de bedrijfsarts en de deskundigen van Verzuim & Zo. De lijnen zijn kort, er wordt snel geschakeld en ook de betrokken medewerkers zijn tevreden met de huidige begeleiding wat resulteert in een “positieve sfeer” ondanks dat er sprake is arbeidsongeschiktheid.
Verder maken we duidelijk onderscheid tussen medische oorzaken van verzuim en andere redenen waarom iemand even niet in staat is om zijn werkzaamheden te verrichten. De medewerkers die (spijtig) genoeg langdurig arbeidsongeschikt zijn, zijn positief over de huidige wijze hoe ze begeleidt worden door de bedrijfsarts en eventuele deskundigen van Verzuim & Zo. Er is sprake van openheid in de gesprekken. Na twee jaar van grote groei en werken aan de juiste voorwaarden en omstandigheden, komt de focus nu steeds meer op de preventie en bewustwording te liggen.
No-nonsens, helder en duidelijk, bieden van handvatten zodat je als organisatie uiteindelijk zelf verder kan en dan eventueel samen met Verzuim & Zo weer een nieuwe uitdaging aangaan.
Er wordt gedacht in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden. Medewerkers beseffen zich nu dat er altijd keuzes te maken zijn ook al is er sprake van arbeidsongeschiktheid. Het om medische redenen niet meer kunnen werken in eigen werk betekent niet dat er geen toekomst meer is. In gezamenlijk overleg zijn er nog vele mogelijkheden te ontdekken in de wereld, maar je moet er als individu wel open voor staan.